Jump to content

Tanuljon nyelvet a gyerek

2019. 08. 20. 11:54

Kutatások bizonyítják, hogy a nyelvtanulás milyen elképesztő módon fejleszti az agyat.

Esete válogatja, hogy egy gyerek mikor kezd idegen nyelvet tanulni. Az alaprendszer szerint 9-10 évesen, általános iskolában kezdődik el az idegennyelv-tanítás, de esetenként korábban, akár babakortól is, ha egy család kétnyelvű, vagy a szülő szeretné eleve két nyelvre tanítani gyermekét. Sok óvodában is van lehetőség idegen nyelvet tanulni.

Bármikor is kezdődik az elsajátítása, tudományos tény, hogy a nyelvtanulás elképesztő hatással van az agyra.

Nem ugyanaz kisgyerekkorban nyelvet tanulni, mint később

Minél előbb tanulunk nyelvet, annál könnyebben megy. Az ember ötéves kor előtt a legfogékonyabb egy második nyelv elsajátítására.

Érdekes módon az agy nem is egyformán fogadja be a nyelvet, ha kisgyerekként, vagy később ismerkedünk vele. A Memorial Sloan-Kettering központban, New Yorkban vizsgálták meg, és mutatták ki, hogy ha egy kisgyerek második anyanyelveként ismerkedik meg egy idegen nyelvvel, más agyterületen raktározza el azt, mint azok, akik később, például iskolásként kezdenek el nyelvet tanulni.

Mi történik az agyban nyelvtanulás közben?

A nyelvtanulás rohamléptekben fejleszti a gyerekek és általában véve az ember agyát. A folyamat hasonló, mint amikor izomépítés céljából edzünk. A nyelvtanulás feladatot ad az agynak, megmozgatja azt, közben pedig fejlődnek a különböző részei.

Nyelvtanuláskor az agy Broca- és Wernicke-területét használjuk. Előbbi az agy baloldali frontális lebenyénél található, és a beszédben, valamint az artikulációban fontos, utóbbi pedig a halántéklebenynél helyezkedik el, és a nyelvfejlesztésben, illetve a megértésben tölt be szerepet.

A nyelvtanulás mindeközben egy komplex folyamat, melyet a tudomány emberei nem is szeretnek egy-egy agyterületre korlátozni. Inkább egyfajta információáramlásról van szó a bal és jobb agyfélteke közt. Hiszen a szótanuláshoz a memóriát használjuk, más területen dolgozzuk fel a szavak hangzását, más igénybevétellel írjuk le azokat, és megint más terület aktivizálására van szükség önmagunk kifejezéséhez.

Miközben nyelvet tanulunk, az agy fehér- és szürkeállománya - azaz a legtöbb neuront és szinapszist, idegsejt-kapcsolódást tartalmazó részei - a nyelvtanulásban igénybe vett területeken növekszik. Vizsgálatok magyarázzák, hogyan erősödik a jobb és bal agyféltekék közti kapcsolat: sűrűsödnek az agykéregrostok, mert a megnövekedett információforgalom több átviteli lehetőséget igényel.

A folyamat, amit a kutatók vázoltak, fantasztikus: nyelvtanuláskor, akárcsak a sporttól fejlődő izmok, az agy fizikailag gyarapodni kezd. Mindeközben teljesítménye is nő, hiszen a több rost több információ áramlását teszi lehetővé. A gyerek agyában, aki nyelvet kezd tanulni, ez a gyarapodás felbecsülhetetlen érték, de - mint a kutatók mondják - idősebb korban is hasznos egy kis fizikai agyfrissülés: egy 2013-as edinburghi egyetemi kutatás szerint az Alzheimer és a demencia elhatalmasodásával szemben is hatékony lehet a nyelvtanulás mint a folyamatot lassító eszköz.

(Forrás: femina.hu / fotó: pixabay.com)